Van accepteren naar transformeren

Van accepteren naar transformeren betekent dat wanneer je situaties of (traumatische) ervaringen accepteert, er ruimte komt voor positieve verandering. Het niet accepteren betekent dat je vast kunt blijven zitten in de emoties van die situatie. Je kunt niet of moeizaam vooruit en je kunt niet groeien. Wat is acceptatie en waarom zou je dat doen? Heb jij moeite om te accepteren? Accepteer jij jezelf? Voel je weerstand voor acceptatie? Wil jij persoonlijk groeien? Heb je zin in een leuker leven? Wil jij vrij zijn van pijn, verdriet en angst? Lees dan vooral verder.

Weerstand om te accepteren

Maar het accepteren van een situatie of (traumatische) ervaring is soms heel lastig. Want hoe accepteer je bijvoorbeeld misbruik, verwaarlozing of ziekte? Voor sommigen lijkt het onmogelijk en willen zij zelfs het woord ‘accepteren’ niet horen. Dikke weerstand dus. Het kan zelfs zo zijn dat je jezelf of je eigen gedrag niet kunt accepteren. Je baalt van jezelf, je voelt je minderwaardig, zonder zelfrespect of zelfwaardering. De weerstand komt voort uit angst. Angst om de emoties te voelen, daarom stoppen we het vaak maar al te graag weg.

Oorzaak en gevolg

Het is oorzaak (situatie of traumatische ervaring) en gevolg (gedrag). Je maakt iets mee wat je pijn doet en je heel boos maakt. Je accepteert de situatie niet en daarmee ook niet de emoties die hieruit zijn ontstaan. Die emoties zijn van jou en door de emoties niet te accepteren, accepteer je ook jezelf niet.  Vanbinnen voel je diepe pijn, je verdooft jezelf bv. met drugs, snoep, drank of negatief gedrag als vluchten, vechten, bevriezen. Lees ook: https://praktijkdeoverwinning.nl/vluchten-vechten-en-het-ego/  Hierdoor voel je je tijdelijk rustiger.  Zodra het is uitgewerkt, komt de pijn weer en is de cirkel rond. De emoties hebben een blokkade gevormd waardoor je niet verder kunt en alle pijn in je systeem blijft vastplakken.

Ooit heb je traumatische ervaringen en de bijbehorende emoties overleefd, dus heb je nu ook de kracht om je pijn aan te pakken!

Keuze acceptatie

Wanneer je weet waarom je zou accepteren, kun je gemakkelijker door de weerstand heen. Over het algemeen zijn we niet zo van de verandering en laten we alles graag bij het oude. Een bekend spreekwoord:  onbekend maakt onbemind, ofwel  het nieuwe en onbekende is spannend. Maar als je ervoor kiest om persoonlijk te groeien, om een leven te creëren dat veel leuker en beter wordt, wat dan? Dan is het accepteren van de blokkerende emoties  een pré.

Ooit heb je traumatische ervaringen en de bijbehorende emoties overleefd, dus heb je nu ook de kracht om je pijn aan te pakken!

Hoofd en hart

De allereerste stap om tot acceptatie te komen, is de keuze die je hierin maakt. Wil je gaan accepteren ook al is het moeilijk? Je hoofd kan een ander antwoord geven dan je hart. Uit eigen ervaring heeft dit inzicht mij geholpen om te accepteren. Mijn hart wilde accepteren, maar mijn hoofd (gedachten) niet. Voor mij betekende dat een soort van interne oorlog van ja tegenover nee. Door uiteindelijk mijn hart te volgen en op hart niveau te accepteren, volgde mijn hoofd als vanzelf. Hart is liefde en gedachten komen voort uit allerlei maatschappelijke en culturele referentiekaders. Hetzelfde systeem werkte voor mij ten aanzien van vergeving.

Accepteren opgesplitst

Door het woord ‘accepteren’ op te splitsen, kun je acceptatie in stapjes uitvoeren. Door eerst de situatie te erkennen, zet je de eerste stap naar acceptatie. De tweede stap is het aanvaarden.

  • Erkennen = inzien en toegeven dat iets gebeurd is of dat de situatie is zoals het is.
  • Aanvaarden = berusten als een vaststaand feit dat niet te vermijden is/was. Feiten zijn onveranderbaar.

Een andere manier om te leren accepteren, is om procenten in te zetten. Je begint bijvoorbeeld met 5 of 10 % acceptatie. Telkens doe je er een schepje bovenop naar 15%, 20% en zo verder.

Accepteren betekent niet dat je de situatie, ervaring of persoon goedkeurt! Het betekent dat je je los maakt van de negatieve emoties die ontstaan zijn.

Stappenplan:

  • Accepteer de weerstand, het mag er zijn
  • Maak je keuze
  • Accepteer dat je hoofd en hart nu ruzie gaan maken
  • Stop alle negatieve gedachten
  • Maak positieve gedachten als: wanneer ik accepteer, wordt het beter
  • Erken de situatie/ervaring
  • Aanvaard en berust
  • Start met een paar procent te accepteren

Nu je deze stappen hebt gezet, zal er al ruimte voelbaar zijn en is het transformeren begonnen. Gefeliciteerd! Je hebt de stap gezet tot positieve verandering in jouw leven! De situatie/ervaring mag er zijn en ook de emoties. Van hieruit ga je kijken of je zelf met deze emoties aan de slag kunt gaan of dat je hulp nodig hebt. Als ervaringsdeskundige en trauma- en herstelcoach help ik je graag op weg naar een beter en leuker leven. Neem vrijblijvend contact met mij op via yvonne@praktijkdeoverwinning.nl

Liefs, Yvonne❤️

www.praktijkdeoverwinning.nl